Over het algemeen zijn we het er wel over eens, dat duurzaamheid een belangrijk onderwerp geworden is. Maar hoe duurzaam te worden? Dat is een ander verhaal. Er zijn veel belangen die met elkaar botsen, dan is het lastig om de juiste samenwerkingen tot stand te brengen. De uitdaging ligt hem, en dit is een van de dingen die ik bij het Bio Treat Center heb geleerd, bij de hoeveelheid verschillende partijen en belangen die samen dienen te komen voor een succesvol einde. Biomassa is een lastig onderwerp en er zijn veel verschillende hoeken van waaruit het benaderd kan worden.

Belang van mensen

Ik denk dat de oplossing niet per se gerelateerd is aan circulariteit en biomassa, maar dat het draait om de mensen die erbij betrokken zijn. Het is van belang hoe deze mensen met elkaar omgaan, welke partijen er aan elkaar worden gekoppeld en wie de vraag inbrengt en wie de oplossing biedt. Ondanks de heel feitelijke benadering en lastige chemische termen rond het thema biomassa, is het juist een menselijk onderwerp.

Digitalisering als kans

Ik geloof dat er potentie ligt in het vereenvoudigen en stimuleren van interactie tussen ondernemers. Er bestaat een noodzaak om de juiste samenwerkingen te construeren en daar zie ik een kans met digitalisering. Ik ben bij BTC begonnen met het opzetten van een kennisbank en het structureren van bestaande data op het gebied van gegenereerde kennis. Hierbij was een van de uitgangspunten het in kaart proberen te brengen van alle interactie en het leggen van verbindingen. Alleen ICT / Automatisering gaat het probleem niet oplossen, maar het kan bepaalde aspecten wel vereenvoudigen waardoor er meer ruimte is voor het vinden van de juiste samenwerkingsverbanden.

Stap voor stap

Dit geeft verschillende initiatieven met hetzelfde belang de mogelijkheid om aan elkaar gekoppeld te worden. De uitdaging ligt voornamelijk bij het bewaken van het overzicht om daaruit de juiste belangen te belichten om gezamenlijke grond te vinden. De oplossing hoeft niet groot te zijn, maar in mijn tijd bij BTC heb ik juist geleerd dat het niet de grote veranderingen zijn die het verschil maken, maar juist de kleine stapjes die draagvlak creƫren, van ondernemer tot ondernemer.